دسته‌ها
بودجه‌ریزی مشارکتی مشارکت شهروندی

معرفی پلتفرم بودجه‌ریزی مشارکتی توسعه یافته توسط دانشگاه استنفورد

فناوری شهروندی

http://pbstanford.org

تیم دموکراسی جمع‌سپارانه دانشگاه استنفورد (Stanford Crowdsourced Democracy Team) پلتفرمی را در حوزه‌ی بودجه‌ریزی مشارکتی ایجاد کرده است. این پلتفرم در شهرهای مهم و مختلفی (مانند شهرهای بوستون، شیکاگو، سیاتل،‌ نیویورک و …‌) در آمریکا و کانادا استفاده شده است. این پلتفرم به صورت منبع باز بوده و همه‌ می‌توانند از آن استفاده کنند. به گفته‌ی مدیران تیم، هدف اصلی از ایجاد پلتفرم بودجه‌ریزی مشارکتی، رشد و گسترش همکاری و تصمیم‌گیری‌های جمعی و مشارکتی است. این پلتفرم یک ابزار برای بودجه‌ریزی مشارکتی است که می‌توان در سطوح مختلفی همچون دولت‌، استان‌ها و شهرها از آن استفاده کرد. در ادامه به برخی از ویژگی‌های این پلتفرم اشاره خواهیم کرد.

یکی از تاکیدات این پلتفرم، بحث رای‌گیری است. همچنین می‌توان یک انتخابات را از طریق این پلتفرم به صورت کامل طراحی کرده و مراحل رای‌گیری آن را انجام داد. در تصویر زیر صفحه ایجاد و طراحی انتخابات مشخص شده است.

فناوری شهروندی

همچنین می‌توان ذیل هر انتخابات، پروژه‌های مختلفی را طراحی و منتشر کرد. همچنین میزان بودجه‌ی پیشنهادی در هر پروژه و مکان دقیق آن را نیز می‌توان مشخص کرد. تصویر زیر، طراحی یک پروژه را نشان می‌دهد.

فناوری شهروندی

یکی از امکانات بسیار خوب این پلتفرم، ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌های دقیق از وضعیت پروژه‌ها،‌ انتخابات و آراء است. تصویر زیر، تحلیل‌های دقیق از پروژه و وضعیت آراء برای یک پروژه فرضی را به خوبی نشان می‌دهد.

فناوری شهروندی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *