دسته‌ها
مشارکت شهروندی

معرفی پلتفرم decidim

فناوری شهروندی

پلتفرم http://Decidim.org که واژه‌ی آن از زبان کاتالونی (یکی از گویش‌های کشور اسپانیا) به معنای «ما تصمیم‌ می‌گیریم» گرفته شده، یک زیرساخت و پلتفرم دیجیتالی است که برای تسهیل دموکراسی مشارکتی در کشور اسپانیا و به خصوص در منطقه بارسلونا ایجاد شده است. Decidim یک پلتفرم، منبع‌باز بوده و توسعه‌دهندگان کشورهای مختلف می‌توانند به صورت رایگان از آن استفاده کرده و آن را توسعه دهند. این پلتفرم به هر سازمانی (شورای شهر محلی، انجمن‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌های مردم‌ نهاد، سازمان‌های دولتی و خصوصی و …) اجازه می‌دهد تا فرآیندهای مشارکت مخاطبان خود در زمینه بودجه‌ریزی، برنامه‌ریزی استراتژیک، قانون‌نویسی و … را ایجاد کند.

خدمات پلتفرم Decidim

خدماتی که این پلتفرم ارائه می‌کند به شرح زیر است:

فناوری شهروندی

فرآیندهای مشارکتی (participatory processes)

در قسمت فرایندهای مشارکتی، هدف، دموکراسی و جلب مشارکت مردم در مسائل عمومی است. در این قسمت، فضایی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد تا بتوانند فرآیندهای مشارکت متنوعی را ایجاد، فعال/غیرفعال و مدیریت کنند. به عنوان مثال افراد می‌توانند اقدامات زیر را در این فضا انجام دهند:

  • ایجاد فرآیند رای‌دهی به یک طرح
  • بودجه‌ریزی مشارکتی
  • فرآیندهای برنامه‌ریزی مشارکتی استراتژیک
  • نگارش مشارکتی یک متن قانونی
  • طراحی فضای شهری
  • طراحی برنامه خط‌مشی‌گذاری عمومی

فناوری شهروندی

مجامع (assemblies)

بخش مجامع، به خود سازماندهی جمعی (collective self-organization) اختصاص دارد. در این بخش، به سازمان‌ها، گروه‌ها و کارگروه‌ها اجازه می‌دهد تا به صورت دوره‌ای ملاقات‌ها و برنامه‌های خود را تنظیم کنند. همچنین می‌توانند دستور جلسات و تصمیمات هر جلسه را تدوین و به صورت حرفه‌ای منتشر و در معرض نظرات افراد مختلف قرار دهند. همچنین اعضای این گروه‌ها می‌توانند پروپزال‌هایی را ارائه کرده و ار اعضا بخواهند روی آن نظر بدهند.

فناوری شهروندی

ابتکار عمل (initiatives)

بخش ابتکار عمل، فضایی است که در آن به مشارکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا ایده‌های ابتکاری خود در مورد یک مساله را ایجاد کرده و مسیر و اهداف آن را مشخص کنند. همچنین می‌توانند تاییدات دیگر افراد راجع به آن ایده را دریافت کنند و از مشارکت‌کنندگان بخواهند تا در بحث مربوط به آن ایده شرکت کرده و نظر مکتوب خود را اعلام کنند. در نهایت نیز می‌توان جلسات حضوری یا مجازی در این خصوص با استفاده از این بخش هماهنگ کرد و برای ایده‌ی مدنظر، رای و یا امضا جمع کرد.

فناوری شهروندی

مشاوره‌ها (consultations)

مشاوره فضایی است که در آن می‌توان برگزاری یک رفراندم را هماهنگ کرد. همچنین با استفاده از این قابلیت می‌توان، فضای بحث و گفتگو پیرامون یک مساله را ایجاد کرده و سپس رای‌گیری انجام داده و نتایج آن را منتشر کرد. در واقع این بخش می‌تواند به یک سیستم رای‌دهی امن متصل شود.

فناوری شهروندی

کنفرانس (Conferences)

همچنین این پلتفرم قابلیت‌های دیگری مانند مدیریت کنفرانس را نیز داراست. در این بخش، همه‌ی موارد برگزاری و مدیریت یک کنفرانس و همایش دیده شده است؛ اینکه اطلاعات و اهداف برگزاری آن را بگویید، سخنرانان و پنل‌ها را مشخص کنید، شیوه‌های شرکت و پرداخت هزینه و ارائه مقاله در صورت لزوم را مشخص کنید و همچنین مشارکت‌کنندگان و حامیان این کنفرانس را معرفی کنید.

فناوری شهروندی

جایگاه این پلتفرم در اکوسیستم حکمرانی

شکل زیر به خوبی جایگاه این پلتفرم را در بین شیوه‌های ارائه خدمت و محصول نشان می‌دهد. در بعد افقی، ساختارهای بخش عمومی و خصوصی مشخص شده‌اند، و بعد عمودی براساس تمرکز در تصمیم‌گیری تقسیم‌بندی شده است. پلفترم decidim بیشتر در خدمت سازمان‌ها و ساختارهای بخش عمومی و همچنین براساس شیوه تصمیم‌گیری غیر متمرکز طراحی شده است.

فناوری شهروندی

مزایا و سازمان‌های اصلی استفاده کننده از پلتفرم Decidim

از مزایای استفاده از این پلتفرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فناوری شهروندی

همچنین شهرها (در کشورهای مختلف) و سازمان‌های مختلفی از این پلتفرم استفاده کرده‌اند. در شکل زیر به برخی از این استفاده‌کنندگان اشاره شده است.

فناوری شهروندی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *