بنیاد شوالیه (Knight Foundation) به عنوان یکی از مهمترین حامیان پروژههای فناوری شهروندی در سال 2013 گزارشی از این حوزه ارائه کرده و در آن فناوری شهروندی را به دو دستهی کلی زیر تقسیم کرده است:
دستهی اول: حکومت باز (Open Government)
پروژههایی که به افزایش شفافیت در حاکمیت، افزایش دسترسیپذیری به دادهها و خدمات حکومتی میپردازد. این دسته، خود شامل حوزههای زیر میشود.
دستهی دوم: اقدام جمعی (Community Action)
پروژههایی که باعث میشود خودِ شهروندان در ارتباط با همدیگر مسائل خود و جامعه را حل کنند. این دسته نیز خود شامل حوزههایی است که در ادامه بیان خواهند شد.
گونهشناسی شایدرویک از فناوری شهروندی
شایدرویک (Zuiderwijk) و همکارانش، فناوری شهروندی را از حیث هدف فناوری و نوآوری (علیالخصوص در عمق تعامل) مشارکت شهروندی در حکمرانی را به ۶ دسته تقسیم کرده اند:
گونهشناسی شراک از فناوری شهروندی
همچنین شراک (Schrock)، در سال 2018، فناوری شهروندی را از حیث رویکرد مواجهه با داده به پنج دسته تقسیم کرده است: